was vilfredo pareto voor of tegen het referendum?

andere klassieke elitisten (gaetano mosca, robert michels) zijn er -zacht gezegd - niet enthousiast over. ook max weber moest er niet van hebben.
maar hoe zit het met pareto?

Toegevoegd na 6 uur:
heel goed gedaan JoanDArc.
je geeft een nederlandse vertaling, waar is de oorspronkelijke tekst (bron) te vinden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Critical Assessments
Letters to Maffeo Pantaleoni
Pas op: Auteursrechterlijk beschermd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik vind dat boek nergens terug. waar heb jij de informatie gevonden, dat is nederlandse tekst. heb je zelf vertaling gemaakt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik las in de Algemene Richtlijnen o.a.
Bijdragen zijn door gebruikers geplaatste vragen, antwoorden, reacties en andere uitingen op GoeieVraag.
Bijdragen worden alleen in het Nederlands geplaatst. Daarom heb ik het deels vertaald uit het Engels, dat weer een vertaling uit het Italiaans is uit het boek
Critical Assessments - Edited by Michael McLure, John C. Wood.
Schrik niet, het is wat prijzig.
https://www.routledge.com/products/9780415184991
http://www.amazon.de/Vilfredo-Pareto-Critical-Assessments-Economists/dp/0415184991/ref=sr_1_cc_6?s=aps&ie=UTF8&qid=1443092795&sr=1-6-catcorr&keywords=Critical+Assessments+of+Leading+Economists
http://ojs.uniroma1.it/index.php/PSLQuarterlyReview/article/view/11899 Uit zijn brieven aan Mafio Pantaleoni:
Hoe men ook over een Parlement denkt, het moet zo zijn dat zij op de grootst mogelijke manier dienstverlenend zijn, en zo min mogelijk schade aan kunnen richten.
Het is belangrijk om de bevoegdheden van het Parlement te beperken. Een grondwet zoals bestond onder Napoleon III kan nuttig zijn. Geen parlementaire vragen, maar een antwoord op de toespraak van de troon over de begroting. Er moet in grote delen worden gestemd.
Daarnaast moet de Senaat het recht hebben delen van de begroting af te wijzen als de toespraak niet op tijd wordt goedgekeurd. De bevoegdheden van de Senaat zouden versterkt kunnen worden via het houden van een referendum.
En daarop schrijft Vilfredo aan Maffeo Pantaleoni verder, dat een referendum twee kanten kan uitgaan. Het kan een Parlement of Senaat juist meer macht geven. Meer macht kan veel schade aanrichten.
Vilfredo stierf als overtuigend fascist in 1923, een roerige tijd. Vilfredo Pareto is een groots, hoewel een beetje vreemd figuur in de geschiedenis van het menselijk denken. Zijn denken bevatte aardig wat afwijkingen van de gevestigde meningen. Zijn kwaliteiten verdienen eerbied. Zijn oprechtheid, directheid en gehechtheid aan zijn vrienden, komen practig tot uiting in zijn correspondentie met Pantaleoni. Hij was in de eerste plaats wiskundige, econoom en classicus, met een brede kennis. Zijn citaten zijn altijd kernachtig.
quote ...
Give me a fruitful error anytime, full of seeds, bursting with its own corrections ... unquote
(Vilfredo Pareto)

Antwoorden (1)

Vilfredo Pareta was hij een van de opstellers van de elitetheorie die stelt dat in de staat de sleutelposities worden ingenomen door een machtselite en dat dit ook het geval is binnen een parlementaire democratie.
Hij was eerst een aanhanger van het liberalisme, maar stierf als aanhanger van het fascisme.
De Liberale Partijen in Italië boden weinig tegenstand tegen het opkomende Marxisme, reden voor Pareto om het fascisme aan te hangen
Vlak voor zijn dood werd hij door Mussolini tot de Italiaanse Senaat benoemd.
Dan kan hij toch nooit op zijn zachts gezegd, vóór het houden van een referendum zijn geweest.

Toegevoegd na 1 uur:
Tekst uit:
Vilfredo Pareto: Critical Assessments (Critical Assessments of Leading Economists)
Michael McLure (Editor), John C. Wood (Editor)
Opnieuw uitgegeven 3 aaugustus 1999

Pareto wijst erop dat de uitslag van een referendum twee kanten kan uitgaan. De regering zou via het houden van een referendum juist meer macht kunnen krijgen. Meer macht in de regering kan veel schade aanrichten voor de burgers. Zorg dus dat een regering niet te veel macht krijgt. Maar wie zegt dat de kiezers die minder macht voor het Parlement willen de meerderheid tijdens de verkiezing zullen vormen. Wie zegt dat de kiezers de meerderheid zullen vormen van datgene wat de burgers wensen.